tiistai 11. heinäkuuta 2017

Muurahaisia

Mulla on yksi mehitähti, jonka sain jouluna, ja päätin viimein istuttaa sen ulos, kun kärsikin niin kovin siinä umpipurkissaan. Meinasin sen tuonne mun kivipenkkiini laittaa, josta pakkaset on tappaneet suurimman osan kivikkokasveista... joku maksaruoho siinä vielä sinnittelee. Ahomansikkaa, huopakeltanoa ja oranssikeltanoa oon siihen siirtäny, ja pari hauskaa heinätupsuakin siihen on ilmestynyt. Mehitähden aioin panna tuohon koiran kohdalla olevaan nurkkaan.


Nostin kiven, ja heti sen alla ihan paljaaltaan oli muurahaisten kotelovarasto. No, olis pitäny tietenki hävittää pesä, kun niin teen kaikille pienten kiukkusten murkkujen pesille, mitä löydän (paitsi että se Raidin muurahaissirote on yhtä tyhjän kanssa) mutta en raaskinut. Niin hädissään ne alko siirtään lapsenkehtojaan turvaan... kuvasin vain kännykän intervallikuvauksella.

video
Loppuvaiheessa alko kuva jo heilua kovasti, kun hyttyset ja varmaan ne murkutkin puri ja pisti ja jalatkin puutui...

Täysi-ikäinen tyttäreni tarjosi minulle ruuan kiinalaisessa ravintolassa tänään. Niin se aika kuluu - mie oon sitä syöttäny ja nyt se syöttää minua.

Nuoremman tyttären poikakaveri oli käymässä. Ei mikään äidin unelmavävy, mutta eipä ne äidiltä lupia kysele. 

6 kommenttia:

  1. Jotenkin naurattikin tuo muurahaisten sähinä, mutta en minäkään varmaan ois raaskinut sitä hävittää...

    Meillä oli tänään vieraita ja tein sitä sitruunatorttua sun ohjeella; se oli suuri menestys! Tein mansikkakakkuakin, mutta omasta mielestäni sitruunatorttu oli parempaa!

    Täällä tulee vettä kuin aisaa, ja mun näyttelijäkavereilla on just kesäteatteriesitys menossa, nyyh... Johan olikin neljä kaunista ja lämmintä päivää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava aatella, että mun jakama ohje on tuottanu iloa eteenpäinkin :) Ite kävin just puntarilla ja totesin, että tortunsyönti näkyy sen näytössä...

      Miten tuntuukin, että jos tänä kesänä on joku asia, mihin tarttis kaunista ilmaa, sitä ei sinä päivänä taatusti ole.

      Poista
  2. Mä luin ensin koko ajan että meritähti. Ajattelin, että kappas vaan, onko se joku kukkakin!
    Se vävy ehtii vielä muuttua, jos niikseen. Mikä on muuten myös konstikasta, on se, kun äidillä on joku ex-ehdokas edelleen 'se paras'...ei kukaan sen jälkeen tullut tunnu kelpaavan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No näitähän on. Ei ne äidit kuitenkaan kaikkea tiedä, se pitäs näin äitinä aina muistaa.

      Poista
  3. Onpas melkoinen vilinä muurahaisilla. Meilläkin niitä kertyy noitten betonisten laattojen ja rapareprilehtien alle, olen kyllä surutta suihkuttanut muurahaiskarkotetta, ne valtaa muuten kaikki paikat. Jauhe ei tehoa tosiaan, vaan käytän sitä suihketta.

    Minä en saa kivikkokasveja tapettua, muita kyllä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on sellasta vanhaa, mikä oli niin myrkyllistä että se pitää oikein lasipurkissa säilyttää ettei vaan karise minnekään, mitä suositellaan käytettäväksi niin että pannaan kastelukannuun sitä ja vettä, ja kastellaan se muurahaispesä läpikotaisin silleen. On tehokas, mutta en tiedä missä se on. Ei tarvinnu paljoa ripotella pesässäkuhisevien muurahaisten päälle, niin hävisivät, ja munat tahi kotelot jäi siihen.

      Meillä kukat yleensä kuolee rikkaruohoihin. Tai siis hoidon puutteeseen toisin sanoen. Just katoin, että ennen niin kauniissa idänunikkopenkissä kasvaa kaksi unikkoa ja kauheasti vuohenputkea ja ukonkelloa. Takapiha on kyllä aika viidakko muutenkin...

      Poista