torstai 7. tammikuuta 2016

Peite

Auton lasien skrapaaminen on ankeaa puuhaa, etenkin aamulla, kylmissään, kiireisenä. Etenkin kiireisenä. Näkyvyyttä pitäisi saada, ja jos huonosti käy, joutuu raaputtamaan sekä sisä- että ulkopinnan tuulilasista. Ja jos oikein huonosti käy, kuuran laatu on sitä sitkeintä kun on se kovin kiire. Sileäpintaista ja paksua, skraba vaan liukuu sen päällä.

Toki pikaratkaisu on Lasol. Haisee vain aika railakkaasti, mutta tehoaa.

Peitteellä on myös kannattajansa. Olen käyttänyt joskus räsymatonpätkää tuulilasilla - on tarpeeksi painava että pysyy paikallaan - mutta ku se kastuu, niin se on kelvoton. Nyt ostin Lidlistä ison hupun, kun halvalla sai. Ei se ole tuolle autolle nimetty, mutta farmariautolle kuitenkin, ja kyllähän se päälle joten kuten yltää. Jos sen yksin sattuu sinne päälle saamaan. Peilit pitäisi kääntää, antenni ruuvata irti tai ajaa sisään, auto pitäisi pestä ja kuivata ennenkuin peitteen saa laittaa päälle. Hirveä homma valmistella auto peitteen alle laitettavaksi (ainakin ohjeen mukaan) ja kun sillä käy ajelemassa ja se pölyyntyy tai jotain, niin se pitäisi taas pestä pölyttömäksi ennen kuin peitettä taas voi käyttää. Tuulella ei saa käyttää, kun se hakkaa maalipinnan pilalle. Liian kauaa ei saa käyttää, kun se kerää kosteutta ja taas maali on pilalla. En edes muista kaikkia rajoituksia...

Pois ottaminen käy nopeammin, mutta ei sen nopeammin kuin kevyen kuuran raappaaminen lasista. Jään miettimään hupun hyödyllisyyttä. Ehkä se näyttäytyy joskus, kun tulee paljon lunta.

2 kommenttia:

  1. Täälläkin on tuota vihonviimeistä raaputeltavaa ollut viime päivinä... tasaisella reunalla saa aikaiseksi isomman sotkun se tasoittaa pinnan tosi läpinäkymättömäksi joka pitäåä sitten 'sahalaidalla' raapia pois.

    Ja huputan auton jos on ajamatta pitkän aikaa... ja nyt tänä talvena en ole muistanut sitä tehdä kertaakaan. Kallis huppu on mulla ja en ole ajatellut lukea ohjeita sen käytössä joten....

    Haaveilen autokatoksesta.

    VastaaPoista
  2. On tuo huppu osoittautunut aika hyväksi lumenravistajaksi. Ei oo katolla lunta, mutta konepellillä vähän. Ja takalasin alareunassa, kun huppu ei oo ihan justiinsa... ja saatan käyttää sitä takapuoli eessä. Siis hupun takapuoli tällättynä konepellin puolelle.

    VastaaPoista