torstai 17. marraskuuta 2016

Tilastoja, huijausyrityksiä ja minäminää.

Tässä pyörii ainakin yksi töyhtötiainen, ja yritin kuvata sitä pari päivää sitten. Kyllä oli vaikeaa! Sillä on aina niin vauhti päällä, ja tietenkään kun ikkunan läpi kuvaa, ei voi pitää salamaakaan - eipä sillä, että se noin kauas vaikuttaisikaan.
Sain mie siitä sitten pari vähän tarkempaakin kuvaa...
Laatuhan ei tosiaan ole kaksinen; hämärää, tavan pokkari, zoomi, likainen ikkuna jne. 
Joku joskus kysy, onko mulla luonnonkihara tukka, enkä osannu vastata ku yleensä kieputan ne märkänä sellasille sykkyröille, ja oon aatellu että satunnainen "kiharuus" johtuu siitä ku tukka kuivuu sykkyröillä. Mutta tältä se näyttää vapaasti kuivuttuaan. Olin menossa nukkumaan enkä ruvennut sen kummemmin kikkailemaan kuvanoton kanssa, ei ihan koko tukka mahtunut kuvaankaan, mutta onhan se vähän laineilla. Värikin tuossa aika ookoo, vaikka just valitin miten ankean värinen se on, pölyisen spurguinen. Kuva hämää. Pitäis laittaa hennaväri päähän, kun vain olis sopiva paikka hennaushommille (=suihkuunpääsymahdollisuus) ja joutoaikaa se kolme tuntia.
Sataa vettä hyi. Lumet on vähentyneet jo selvästi eilisestä. Jolloin kävelyllä huomasin, että mun viime keväänä ostamani toppasaappaat on rikki. Onneksi ostin alennusmyynnistä, kyllä olis ottanu pattiin kun olis maksanu täyden hinnan (muistaakseni ovh kumminkin jonkin verran) ja muutaman kilometrin jälkeen kengät näyttää tältä:
Ja muutenkin huonot; vähänkin lämpimämmällä talvikelillä jalan lämpö tunkee ulos tuosta kangasosasta, sulattaa lumen kengän päältä ja vesi imeytyy kenkään -> sukat kastuu.
Eilen kävin samalla, kun hain uudet rillit, erään kenkäkaupan lopettajaisissa, ja ostin uudet toppasaappaat (so what- merkkiset, mutta ilmeisesti sooo last season, ettei netistä löytynyt kuvaa) ja tyttärelle jonkinlaiset saappaat ku se niistä tykkää ja kahdet on pitäny heittää pois - reilu 3 kymppiä meni. Sanoin tytölle, että ne on sit joululahja. Tuskin nekään kauaa kestää, mutta ei ollu paha hinta ku viitisentoista euroa maksoi.

Jotenkin tuntuu vaan pöljältä kauhistella kenkien hintoja, kun nehän ON kalliita ja toiset pitää halpoina semmosia, joihin mulla ei ole edes varaa. Tai ainakaan en ostaisi sillä hintaa. Kotitalousmuodosta riippuen keskimäärin ihmisillä vaatemenot on 500-1000 nurkissa per vuosi, ja luulenpa itse olevani tilastojen alapuolella... tietysti tämän kotitalouden menoja nostaa se, että pitää ostaa lapsille, mutta ei niillekään kyllä kovin suurilla summilla ostella. Noita kenkiä ja alusvaatteita lukuunottamatta tuolla eilisellä lenkillä mun kaikki vaatteet oli monia vuosia vanhoja, takki jopa ilmaiseksi saatu nron 50 miesten takki. Hyvä mettäkävelytakki.

Ja kyllä mie ostan ns. heräteostoksia, kun tulee hyvällä alennuksella oleva vaate vastaan. Lapsille nyt en nykyään (no ne kengät ostin eilen) koska niiden vaatemaku on mysteeri. Joku mun mielestä niiden maun mukainen vaate ei sit ookaan niiden mielestä cool. Omaa makuani mun on ihan turha enää tyrkyttää :)
Viimeksi kun rymysin varastossa linnunsiemenhakureissulla ja kaadoin vahingossa siemenastian pitkin poikin, jätin oven auki että linnut (ja valitettavasti erinäiset jyrsijät myös) pääsee syömään sieltä niitä, mitä en saanut siivottua pois. Kun menin laittamaan ovea kiinni, niin kattoon ripustamani ämpäri heilui hurjasti ja koirat haisteli kiihtyneenä, toinen jopa oikein vinkui. Ilmeisesti orava oli ollu siellä ja jätti hajut jälkeensä poiskaratessaan. Ikkunan yksi ruutu on rikki, sieltä varmaan kirmasi ulos.

Uusilla rilleillä näkee kyllä ihan hyvin, mutta kun hajataittoa on korjattu, meinasin ensalkuun horjua kun "kaatoi" oikealle. Piti oikein miehen kädestä pidellä. Sit oon huomannu sen, että siristän jotenkin, kun poskilihat on aina kireellä. Toivottavasti silmät pian tottuis...  mutta pimeässä taitaa näkyä paremmin.

Se osamaksu olikin sitten kinkkisempi juttu: sieltä tulee kuulemma lasku koko hinnalle, ja sitten mun ite pitää ottaa yhteyttä laskuttajaan (olikohan Lindorff) ja pyytää että laittavat erinä. Lasku kuulosti hieman isommalta kuin se, mistä oli sovittu, mutta vasta äsken huomasin verrata saamaani kuittia tilaukseen, ja siitä näkyy, että luvattu alennus linsseistä oli jätetty huomiotta. Joku tarjous oli, että kahdet yksien hinnalla, ja kun en sitä käyttänyt, sain 25 euroa alennusta linsseistä. Laitoin saman tien sähköpostia menemään sinne. Muutenkin oli outo täti siinä kassalla - väänteli noita nenänvarteen tulevia talloja pihdeillä ja siinä samalla lähmi linssit sormenjälkisiksi, ja sitten kun pyysin että pyyhkis ne puhtaaksi, arveli että joo, kotelosta tullut "tomua"...

8 kommenttia:

  1. Ihan kun nuo koirat olis lähdössä ajelulle ;-)

    (Ehkä sen oravan perään?)

    Mun kampaaja just sanoi, että kannattais kokeilla kosteena sykeröille laittamista kun tukka on sellanen liru kun mulla on. Vois olla ilmavampi ja kiharampi. Sulla ainakin tuota jouhta on - ja on se kiharassakin ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Aja sä niin mä istun tänne pakkarille" :)
      Minusta on alkanu tuntua, että mun sykeröt on ollu niin tiukat, että tukka on kärsiny niistä... ne niin katkeilee ja sit mun pää on aina pörrönen, vaikka kuinka olis tukka letillä tai ponnarilla. Aina on niitä lyhyitä karvoja sojottamassa. Samoin oon harventanu ponnarillapitoa, kun kuminauhakin katkoo hiuksia. Vaikka samapa tuo nyt on meikäläisellä, vaikka olis miten, kun mua ei juuri julkisella paikalla ees nää...

      Poista
  2. Töyhtiksiä on täälläkin ruokaillut jokunen, ne on kauniita lintuja. Ja lukuisa joukko närhiä.

    Noita toppasaappaita minäkin pihassa talvisin käytän, ne on helppo heittää jalkaan. Ostan aina halvimmat mitä löydän. Nyt taitaa olla jo kolmas talvi noilla nykyisillä. Paitsi nyt on kumisaapaskeli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on kans ollu toppasaappaita just piha- ja metsäkäytössä, mutta niidenkin hinnat on moninkertaistuneet; markka-aikaan halvimmat oli n. 20 mk, nyt ei 20 eurolla saa muuten kuin jostain halpakaupan alelaarista. Jos sieltäkään.

      Meillä ei nyt oo närhiä juuri näkynyt, eikä paljon kuulunutkaan. Palokärki ja korppi huuteli, kun kävelyllä olin.

      Poista
  3. Ihanat nuo koirasi! :-)

    Onhan se nyt hyvä, että on virallinen syy pitää miestä kädestä kiinni :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on kyllä ihanoita. Samalla lailla mitäsattuurytkyissä ku emäntänsäkin. Villapaidat on hienot, mutta alushaalarit ei sovi ollenkaan niiden kans yhteen...

      Ja mukavahan se olis pitää usiamminki käjestä kiini, vaan ku toinen kokee sen epämukavana...

      Poista
  4. Sulla on upean näköiset hiukset ja jos tuo kuvan väri on yhtään se oikea, en kyllä laittaisi niihin mitään hennavärejä. Anna olla vaan ihan luomuna. Onpa taas kerran hauska kuva koirista!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kiitos :) mulla on viime vuosina ollu punainen (viime aikoina vähemmän hennainen, koska se on niin työläs) tukka ja nyt alkaa olla kasvanu viimeiset punaiset kokonaan pois, eli tilanne on oikeastaan poikkeuksellinen. Näin muuten unta, että olin jossan Afrikassa, missä oli lämmintä ja paljon lapsia, ja mulla oli hiuksissa selvästi harmaata...

      Poista